Alytaus Šaltinių
progimnazija, suvokdama STEAM srities mokslų poreikį, jau ketvirti metai
stiprina STEAM mokslų ugdymą ir mokant gamtos mokslų remiasi probleminiu,
tyrinėjimu grįstu ugdymu, sudaro mokiniams galimybes teoriją glaudžiai sieti su
praktika, bendradarbiauti, skatinti probleminį mąstymą bei kūrybiškumą.
Tokiu tikslu vyko projektas
„Jaunieji tyrėjai“, kurį vykdė 5-7
klasių mokiniai, besidomintys juos supančia aplinka, gamta, smalsūs tyrinėti ir
geriau ją pažinti. Viena iš sudedamųjų projekto
dalių – integruotas gamtos mokslų modulis žingeidiems mokiniams,
norintiems STEAM dalyko – biologijos, matematikos, fizikos, chemijos – mokytis
kitaip: stebėjimo, bandymo, eksperimento pagalba. Tokie tyrinėjimu grįsti praktiniai užsiėmimai visus metus vyko
mokykloje ir jos aplinkoje.
Dar sausio mėnesį projekto mokiniai
dalyvavo Žaliojoje pamokoje "Kuriu savo saugomą teritoriją“, kurią
vedė Metelių regioninio parko administratorius Artūras Pečkys.
Kitų užsiėmimų metu mokiniai tyrė vandens savybes, stebėjo ir
aptarė sunaudotus vandens kiekius savo šeimose ir būdus vandeniui taupyti.
Vėliau apsilankė Alytaus vandens nuotekų valymo įrenginių įmonėje
„Feliksnavis“, susipažino su nuotekų valymo procesu, suprato vandens taupymo svarbą.
Jaunieji tyrėjai rinko kerpes nuo mokyklos
teritorijoje augančių medžių ir jų
pagalba įvertino oro užterštumo lygį. Nustatytas vidutinis oro užterštumas
palei Lauko gatvę ir švarus oras mokyklos kiemo teritorijoje.
Projekto dalyviai atliko ir mokyklos
teritorijos dirvožemio rūgštingumo tyrimą, apibendrino gautus duomenis ir nustatė silpnai rūgštų (pH 4,5-6) jos
dirvožemį.
Mokiniai augino
vienaląsčius organizmus iš Gulbynės mikroornitologinio draustinio vandens,
stebėjo juos pro mikroskopą.
Chemijos modulio metu mokiniai išskyrė deguonį
ir tyrė jo savybes. Kitos pamokos metu jie išskyrė anglies dioksidą dviem
būdais (iškvepiant ir cheminės reakcijos metu) ir stebėjo, kaip išsiskyręs anglies
dioksidas drumsčia kalkių vandenį. Apibendrino rezultatus ir padarė išvadas.
Matematikos
modulio metu mokiniai domėjosi
aukščiausiais pasaulio pastatais, tyrė jų konstrukcijas. Iš žinomų geometrinių figūrų konstravo
bokštus, naudodami įvairias medžiagas. Su užsidegimu
mokiniai konstravo ir aitvarus, juos gamino, skaičiavo jų kaip matematinių
objektų elementus ir išbandė aitvarų skridimą mokyklos teritorijoje.
Projekto mokiniai dalyvavo Alytaus regiono aplinkos apsaugos prie
Aplinkos ministerijos departamente – Alytaus valdyboje, klausėsi paskaitos, buvo
aktyvūs viktorinoje.
Jie taip pat apsilankė Dzūkijos nacionaliniame parke, dalyvavo
edukacinėje programoje Marcinkonyse. Jaunieji tyrėjai keliavo ekologiniu taku,
susipažino su šio krašto gamta,
saugomomis organizmų rūšimis, dzūkų papročiais, tradicijomis, kulinariniu
paveldu.
Projektą rėmė Alytaus miesto savivaldybė.
Jaunieji tyrėjai, aktyviai įsitraukė į gamtos tyrinėjimo
procesus, išmoko kelti klausimus ir ieškoti atsakymų, diskutavo apie savo
stebėjimus, atradimus, patirtį, įžvelgė gamtos reiškinių priežastis,
dėsningumus – t.y. išaugo gamtamokslinis smalsumas, mokinių
motyvacija, patobulėjo patyriminis, probleminis mąstymas, atsakomybė už gamtos
išsaugojimą.
Regina Gimbutienė
Šaltinių progimnazijos
biologijos mokytoja metodininkė
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą